"Het best wordt dit interactief programma met als bedoeling "veilig leren fietsen" volledig doorlopen. Er zijn op de homepagina echter 6 knoppen waarmee de verschillende delen afzonderlijk kunnen worden aangeklikt:
1° INLEIDING:
Jongeren van 11 tot 14 jaar kunnen al fietsen, en weten dat hun fiets moet in
orde zijn. Ze weten ook dat ze best een hesje dragen met felle kleuren en een
fietshelm om hun hoofd te beschermen. Meestal hebben ze op het einde van de
lagere school een fietsexamen afgelegd, waarin ze tonen dat ze kunnen fietsen.
Wanneer ze echter naar de secundaire school gaan, komen ze in complexere
verkeerssituaties terecht, waarin ze in het druk verkeer dus goed het gevaar
moeten kunnen inschatten.
2° KENNIS VAN DE VERKEERSBORDEN:
wordt opgefrist met een interactieve test over 10 verkeersborden die fietsers
moeten kennen.
3° TIPS VOOR VEILIG FIETSEN:
worden gegeven aan de hand van filmclips met verkeerssituaties waarop met
symbolen wordt aangegeven waar gevaar dreigt, en waar een fietser dus zeker
moet naar kijken. Daarbij wordt door een stem (in voice over) commentaar
gegeven met veilige handelingsaanwijzingen.
4° LEREN GEVAAR HERKENNEN:
als fietser tegenover voetgangers, andere fietsers, personenwagens, vracht-
wagens en bussen, gebeurt door een reeks filmclips met verkeerssituaties
waarop visueel en auditief, op gevaar wordt gewezen een het gepast kijkgedrag
voor fietsers wordt aangetoond.
5° DE GEVAARHERKENNINGSTEST:
bevat na een uitlegsituatie, 10 clips met bewegende verkeersbeelden, waarbij
men zich moet inbeelden zelf de fietser te zijn. Op elke clip zijn met een cirkel
drie zones aangegeven, waarvan er een de meest vitale informatie bevat. Die
zone moet door de jongere op de PC worden aangeklikt.
Nadien wordt dezelfde situatie getoond, waarbij de plaats waar zeker moest
gekeken worden, omcirkeld is, en een stem in voice over zegt waarom dat zo is.
Door deze directe terugkoppeling (immediate feedback) kan de jongere zijn/haar
eigen oplossing vergelijken met het correcte antwoord. Op die manier wordt bij
een juiste beslissing de correcte respons versterkt, of het fout antwoord
gecorrigeerd, wat eveneens gunstig is voor het leerproces. In plaats van dus
enkel maar te zeggen wat moet gebeuren, wordt de jonge fietser eerst
aangespoord om langs ontdekkend leren, zelf een probleem-oplossend gedrag te
verwerven (discovery learning), wat eveneens positief is voor het leerproces."
1° INLEIDING:
Jongeren van 11 tot 14 jaar kunnen al fietsen, en weten dat hun fiets moet in
orde zijn. Ze weten ook dat ze best een hesje dragen met felle kleuren en een
fietshelm om hun hoofd te beschermen. Meestal hebben ze op het einde van de
lagere school een fietsexamen afgelegd, waarin ze tonen dat ze kunnen fietsen.
Wanneer ze echter naar de secundaire school gaan, komen ze in complexere
verkeerssituaties terecht, waarin ze in het druk verkeer dus goed het gevaar
moeten kunnen inschatten.
2° KENNIS VAN DE VERKEERSBORDEN:
wordt opgefrist met een interactieve test over 10 verkeersborden die fietsers
moeten kennen.
3° TIPS VOOR VEILIG FIETSEN:
worden gegeven aan de hand van filmclips met verkeerssituaties waarop met
symbolen wordt aangegeven waar gevaar dreigt, en waar een fietser dus zeker
moet naar kijken. Daarbij wordt door een stem (in voice over) commentaar
gegeven met veilige handelingsaanwijzingen.
4° LEREN GEVAAR HERKENNEN:
als fietser tegenover voetgangers, andere fietsers, personenwagens, vracht-
wagens en bussen, gebeurt door een reeks filmclips met verkeerssituaties
waarop visueel en auditief, op gevaar wordt gewezen een het gepast kijkgedrag
voor fietsers wordt aangetoond.
5° DE GEVAARHERKENNINGSTEST:
bevat na een uitlegsituatie, 10 clips met bewegende verkeersbeelden, waarbij
men zich moet inbeelden zelf de fietser te zijn. Op elke clip zijn met een cirkel
drie zones aangegeven, waarvan er een de meest vitale informatie bevat. Die
zone moet door de jongere op de PC worden aangeklikt.
Nadien wordt dezelfde situatie getoond, waarbij de plaats waar zeker moest
gekeken worden, omcirkeld is, en een stem in voice over zegt waarom dat zo is.
Door deze directe terugkoppeling (immediate feedback) kan de jongere zijn/haar
eigen oplossing vergelijken met het correcte antwoord. Op die manier wordt bij
een juiste beslissing de correcte respons versterkt, of het fout antwoord
gecorrigeerd, wat eveneens gunstig is voor het leerproces. In plaats van dus
enkel maar te zeggen wat moet gebeuren, wordt de jonge fietser eerst
aangespoord om langs ontdekkend leren, zelf een probleem-oplossend gedrag te
verwerven (discovery learning), wat eveneens positief is voor het leerproces."