Doorgaan naar hoofdcontent

ls: Kijk uit op de fiets

"Het best wordt dit interactief programma met als bedoeling "veilig leren fietsen" volledig doorlopen. Er zijn op de homepagina echter 6 knoppen waarmee de verschillende delen afzonderlijk kunnen worden aangeklikt:
1° INLEIDING:
Jongeren van 11 tot 14 jaar kunnen al fietsen, en weten dat hun fiets moet in
orde zijn. Ze weten ook dat ze best een hesje dragen met felle kleuren en een
fietshelm om hun hoofd te beschermen. Meestal hebben ze op het einde van de
lagere school een fietsexamen afgelegd, waarin ze tonen dat ze kunnen fietsen.
Wanneer ze echter naar de secundaire school gaan, komen ze in complexere
verkeerssituaties terecht, waarin ze in het druk verkeer dus goed het gevaar
moeten kunnen inschatten.
2° KENNIS VAN DE VERKEERSBORDEN:
wordt opgefrist met een interactieve test over 10 verkeersborden die fietsers
moeten kennen.
3° TIPS VOOR VEILIG FIETSEN:
worden gegeven aan de hand van filmclips met verkeerssituaties waarop met
symbolen wordt aangegeven waar gevaar dreigt, en waar een fietser dus zeker
moet naar kijken. Daarbij wordt door een stem (in voice over) commentaar
gegeven met veilige handelingsaanwijzingen.
4° LEREN GEVAAR HERKENNEN:
als fietser tegenover voetgangers, andere fietsers, personenwagens, vracht-
wagens en bussen, gebeurt door een reeks filmclips met verkeerssituaties
waarop visueel en auditief, op gevaar wordt gewezen een het gepast kijkgedrag
voor fietsers wordt aangetoond.
5° DE GEVAARHERKENNINGSTEST:
bevat na een uitlegsituatie, 10 clips met bewegende verkeersbeelden, waarbij
men zich moet inbeelden zelf de fietser te zijn. Op elke clip zijn met een cirkel
drie zones aangegeven, waarvan er een de meest vitale informatie bevat. Die
zone moet door de jongere op de PC worden aangeklikt.
Nadien wordt dezelfde situatie getoond, waarbij de plaats waar zeker moest
gekeken worden, omcirkeld is, en een stem in voice over zegt waarom dat zo is.
Door deze directe terugkoppeling (immediate feedback) kan de jongere zijn/haar
eigen oplossing vergelijken met het correcte antwoord. Op die manier wordt bij
een juiste beslissing de correcte respons versterkt, of het fout antwoord
gecorrigeerd, wat eveneens gunstig is voor het leerproces. In plaats van dus
enkel maar te zeggen wat moet gebeuren, wordt de jonge fietser eerst
aangespoord om langs ontdekkend leren, zelf een probleem-oplossend gedrag te
verwerven (discovery learning), wat eveneens positief is voor het leerproces."

Populaire posts van deze blog

klanken en woorden inoefenen met het klankbord

Met dit klankbord kan je klanken en woorden inoefenen. Oefentips die ik vond op http://www.stichtingtaalhulp.nl/: Klank-tekenkoppeling leren. De begeleider wijst een klank aan met behulp van de muis en de leerling benoemt deze. De begeleider klikt dan de klank aan en de leerling hoort en ziet de klank.  Klank-tekenkoppeling automatiseren. Maak gekleurde of witte kaartjes met de klanken die op het Klankbord staan. Oefen dagelijks met de kaartjes: laat de leerling zo snel mogelijk alle kaartjes benoemen. Op het klankbord is te horen hoe de klanken moeten worden uitgesproken.  Extra training voor de klank-tekenkoppeling. Noem een willekeurige klank en laat de leerling die klank zo snel mogelijk aanklikken. Maak er een sport van om het snel te doen. Gebruik bijvoorbeeld een stopwatch om te timen hoe lang het duurt om vijftien verschillende klanken aan te klikken. De volgende dag kan de leerling proberen zijn/haar record te verbeteren.  Synthese-oefening. De begeleider klikt een eenvoudig

Werkblad getallenlijn

Met deze tool kan je online werkbladen maken over getallenlijnen. Er zijn vijf verschillende niveau's, je kan werken met hele, decimale en negatieve getallen naargelang het niveau dat je kiest. Elk werkblad bestaat uit tien getallenlijnen waarop telkens 3 getallen gezocht worden. Merk op dat op het scherm alleen het antwoord wordt weergegeven. Wanneer je afdrukt zie je zowel de vraag-en antwoordformulieren...

Romeinse routeplanner

Een routeplanner waar je kan navigeren in het Romeinse Rijk met behulp van de wegen en vaarroutes die beschikbaar waren voor de oude Romeinen . Omnes viae is gebaseerd op een oude Romeinse kaart bekend als de ' Tabula Peutingeriana ' . De website biedt een reconstructie van de Tabula Peutingeriana met moderne technieken. De Tabula Peutingeriana is een middeleeuwse kopie van een Romeinse wegenkaart van rond het jaar 300. Bij de routes die door Omnes viae berekend worden, krijg je mooi een lijst (zichtbaar in de zijbalk) met de steden en eventueel de rivieren die je  tegenkomt op je reis. bron: Google Maps Mania