Met dit klankbord kan je klanken en woorden inoefenen.
Oefentips die ik vond op http://www.stichtingtaalhulp.nl/:
Klank-tekenkoppeling leren.
De begeleider wijst een klank aan met behulp van de muis en de leerling benoemt deze. De begeleider klikt dan de klank aan en de leerling hoort en ziet de klank.
Klank-tekenkoppeling automatiseren.
Maak gekleurde of witte kaartjes met de klanken die op het Klankbord staan. Oefen dagelijks met de kaartjes: laat de leerling zo snel mogelijk alle kaartjes benoemen.
Op het klankbord is te horen hoe de klanken moeten worden uitgesproken.
Extra training voor de klank-tekenkoppeling.
Noem een willekeurige klank en laat de leerling die klank zo snel mogelijk aanklikken. Maak er een sport van om het snel te doen. Gebruik bijvoorbeeld een stopwatch om te timen hoe lang het duurt om vijftien verschillende klanken aan te klikken. De volgende dag kan de leerling proberen zijn/haar record te verbeteren.
Synthese-oefening.
De begeleider klikt een eenvoudig woord bij elkaar. De leerling heeft hierbij zijn ogen dicht en zegt welk woord het was.
Woordpakketten van school oefenen (groep 3 t/m 5).
De begeleider noemt een woord uit het woordpakket en de leerling klikt achtereenvolgens op de klanken. Op deze manier worden de woorden door de structuur en de auditieve feedback beter geoefend dan met alleen bekijken en opschrijven. De begeleider kan complimentjes geven of fouten corrigeren in het tekstvenster.
Oefening of spel: verzin en klik.
Laat woorden verzinnen die aan bepaalde criteria voldoen en laat die vervolgens aanklikken op het klankbord. Dat kan ook om de beurt, in spelvorm. Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt. Voorbeelden:
- verzin een woord met twee stomme klinkers
- verzin of een woord met drie klapjes met een lange klinker.
Kettingwoord: verander een klank.
Verander klanken en verdien punten. Degene die één klankteken verandert, krijgt 5 punten. Het veranderen van twee klanktekens levert 3 punten op en bij het veranderen van 3 klanktekens krijgt men 1 punt. Vier of meer klanktekens veranderen geeft 0 punten.
Bijv.: beginnen met BOEK.
- Een speler verandert 1 klank: BAK, = 5 punten.
- Een speler verandert hiervan 1 klank: BAL, = 5 punten.
- Een speler verandert hiervan 2 klanken: VOL, = 3 punten.
- Een speler maakt er 2 klanken bij: VOLLE, = 3 punten.
- Een speler verandert 3 klanken: VEULEN, = 1 punt.
- Een speler verandert 4 klanken: KRUISEN, = 0 punten.
- Een speler verandert 1 klank: KRUISER, = 5 punten, enz.