Doorgaan naar hoofdcontent

Een chatroom gebruiken in de klas.

SimpleMeet.me is een webtool waarmee je heel snel een chatroom kan creëren.

Handig aan SimpleMeet.me is dat je je niet moet aanmelden om de tool te gebruiken. Je krijgt een nummer van je chatroom en je kan meteen je ruimte creëeren om te chatten. De leerlingen kunnen mbv het nummer toetreden tot de chat op de website. Er is geen beperking op het aantal deelnemers.

Men kan onmiddellijk beginnen chatten met de rest van de groep. Je hebt zelfs de mogelijkheid om documenten of foto's up te loaden en te delen met anderen...




  • Je kan de tool gebruiken om leerlingen tijdens een les commentaar, opmerkingen en vragen te laten posten die op het einde van de les beantwoord worden.
  • Studenten kunnen hun feedback of hun reflecties over les / presentatie / activiteit of een verhaal dat ze hebben gelezen schrijven.
  • Geef je leerlingen een onderwerp en vraag hen om te chatten over dit onderwerp met behulp van deze tool.
  • Je kan een debat met behulp van deze tool te houden. Eventueel kan je midden in het gesprek 'een onbekende leerling' zich laten aanmelden onder een fictieve naam (een collega). Hoe reageren de leerlingen hierop? Ik schrok zo al wel eens van de taal die leerlingen hanteren...Achteraf een zinvol gesprek over een veilig en beleefd internet.

Populaire posts van deze blog

klanken en woorden inoefenen met het klankbord

Met dit klankbord kan je klanken en woorden inoefenen. Oefentips die ik vond op http://www.stichtingtaalhulp.nl/: Klank-tekenkoppeling leren. De begeleider wijst een klank aan met behulp van de muis en de leerling benoemt deze. De begeleider klikt dan de klank aan en de leerling hoort en ziet de klank.  Klank-tekenkoppeling automatiseren. Maak gekleurde of witte kaartjes met de klanken die op het Klankbord staan. Oefen dagelijks met de kaartjes: laat de leerling zo snel mogelijk alle kaartjes benoemen. Op het klankbord is te horen hoe de klanken moeten worden uitgesproken.  Extra training voor de klank-tekenkoppeling. Noem een willekeurige klank en laat de leerling die klank zo snel mogelijk aanklikken. Maak er een sport van om het snel te doen. Gebruik bijvoorbeeld een stopwatch om te timen hoe lang het duurt om vijftien verschillende klanken aan te klikken. De volgende dag kan de leerling proberen zijn/haar record te verbeteren.  Synthese-oefening. De begeleider klikt een eenvoudig

Werkblad getallenlijn

Met deze tool kan je online werkbladen maken over getallenlijnen. Er zijn vijf verschillende niveau's, je kan werken met hele, decimale en negatieve getallen naargelang het niveau dat je kiest. Elk werkblad bestaat uit tien getallenlijnen waarop telkens 3 getallen gezocht worden. Merk op dat op het scherm alleen het antwoord wordt weergegeven. Wanneer je afdrukt zie je zowel de vraag-en antwoordformulieren...

Romeinse routeplanner

Een routeplanner waar je kan navigeren in het Romeinse Rijk met behulp van de wegen en vaarroutes die beschikbaar waren voor de oude Romeinen . Omnes viae is gebaseerd op een oude Romeinse kaart bekend als de ' Tabula Peutingeriana ' . De website biedt een reconstructie van de Tabula Peutingeriana met moderne technieken. De Tabula Peutingeriana is een middeleeuwse kopie van een Romeinse wegenkaart van rond het jaar 300. Bij de routes die door Omnes viae berekend worden, krijg je mooi een lijst (zichtbaar in de zijbalk) met de steden en eventueel de rivieren die je  tegenkomt op je reis. bron: Google Maps Mania