Doorgaan naar hoofdcontent

Codekinderen


Codekinderen is een project van Mijn Kind Online en Kennisnet en wil de digitale talenten van kinderen aanspreken. Kinderen van de basisschool maken er kennis met verschillende aspecten van programmeren. De leerlingen krijgen via de website de kans om hun digitale talenten te ontdekken en te ontplooien: van speelse activiteiten tot het echte ‘code schrijven’. Zo maken kinderen kennis met de 'achterkant' van media die ze vaak gebruiken.

Doel van codekinderen:

"jonge kinderen de kans geven om hun digitale talenten te ontdekken en uit te bouwen. We vergroten zo de kans dat ze deze talenten later benutten in een baan in de ict-techniek. 
kinderen meer leren over de ‘achterkant’ van de apparaten die ze dagelijks gebruiken: iPad, smartphone, computer. Ze ondervinden zelf dat wat op het scherm verschijnt, door mensen gecreëerd wordt, uitgedacht is en dat zij hier zelf ook een bijdrage aan kunnen leveren. Naast consumenten van nieuwe technologieën, worden ze zo actieve producenten van hun eigen creaties. 
creatief en logisch denken stimuleren en samenwerken bevorderen."

Je vindt op de website heel wat lesmateriaal en Glogsters (interactieve poster) per graad.
Het lesmateriaal bestaat telkens uit een handleiding en een lesbrief.
De derde graad werkt bijvoorbeeld met
  • Pop: een prototype te maken van eigen app.
  • CodeHS: met bouwstenen leren werken om te programmeren.
  • Domo: animaties maken met geluidseffecten en leuke effecten
  • Gamemaker: een game maken

Populaire posts van deze blog

klanken en woorden inoefenen met het klankbord

Met dit klankbord kan je klanken en woorden inoefenen. Oefentips die ik vond op http://www.stichtingtaalhulp.nl/: Klank-tekenkoppeling leren. De begeleider wijst een klank aan met behulp van de muis en de leerling benoemt deze. De begeleider klikt dan de klank aan en de leerling hoort en ziet de klank.  Klank-tekenkoppeling automatiseren. Maak gekleurde of witte kaartjes met de klanken die op het Klankbord staan. Oefen dagelijks met de kaartjes: laat de leerling zo snel mogelijk alle kaartjes benoemen. Op het klankbord is te horen hoe de klanken moeten worden uitgesproken.  Extra training voor de klank-tekenkoppeling. Noem een willekeurige klank en laat de leerling die klank zo snel mogelijk aanklikken. Maak er een sport van om het snel te doen. Gebruik bijvoorbeeld een stopwatch om te timen hoe lang het duurt om vijftien verschillende klanken aan te klikken. De volgende dag kan de leerling proberen zijn/haar record te verbeteren.  Synthese-oefening. De begeleider klikt ...

Romeinse routeplanner

Een routeplanner waar je kan navigeren in het Romeinse Rijk met behulp van de wegen en vaarroutes die beschikbaar waren voor de oude Romeinen . Omnes viae is gebaseerd op een oude Romeinse kaart bekend als de ' Tabula Peutingeriana ' . De website biedt een reconstructie van de Tabula Peutingeriana met moderne technieken. De Tabula Peutingeriana is een middeleeuwse kopie van een Romeinse wegenkaart van rond het jaar 300. Bij de routes die door Omnes viae berekend worden, krijg je mooi een lijst (zichtbaar in de zijbalk) met de steden en eventueel de rivieren die je  tegenkomt op je reis. bron: Google Maps Mania

Werkblad getallenlijn

Met deze tool kan je online werkbladen maken over getallenlijnen. Er zijn vijf verschillende niveau's, je kan werken met hele, decimale en negatieve getallen naargelang het niveau dat je kiest. Elk werkblad bestaat uit tien getallenlijnen waarop telkens 3 getallen gezocht worden. Merk op dat op het scherm alleen het antwoord wordt weergegeven. Wanneer je afdrukt zie je zowel de vraag-en antwoordformulieren...